Kaffe + kultur = Café-kultur

hot_shop_b21

Englands første «Kaffehus» åpnet i 1650, Wien fikk sin første Café i 1683 og i Paris åpnet italieneren Procopio Cultelli sin Café de Procope i 1689.

De første Cafeene fikk raskt konkurrenter, ikke bare fordi interessen for å smake god kaffe var stor, men også fordi det å møtes på denne måten ble utrolig populært hos alle samfunnslag.
Cafeene ble viktige samlingspunkter på tvers av klasseskiller både for uformelle møter og mer formelle forretningssamtaler.
Bl.a. oppsto forsikringsselskapet Lloyds i London på Edward Lloyds kaffehus. Her møttes handelsmenn, befraktere og forsikringsagenter for å få med seg siste nytt om skipsruter og skipslaster.

I Norge ble kaffen et vanlig nytelsesmiddel først på 1800-tallet. Til gjengjeld ble den raskt uhyre populær, og i dag er vi på verdenstoppen i kaffekonsum pr. capita.

Kaffe er en sosial drikk som er blitt en viktig del av vår kultur.
Vi har en sterk tradisjon for å bruke kaffe både ut og hjemme.

Norske forbrukeres sans for kaffe av høy kvalitet, har også bidratt til å fornye og forsterke vår nasjonale kaffekultur – noe de mange kaffebarene som har vokst frem er et godt eksempel på.
Kaffebarene fungerer både som treffsteder og oaser for avkobling.
Den uformelle, åpne og inkluderende stemningen på kaffebarene har også vært med på å øke interessen både for smaksopplevelsene kaffen gir og hva god kvalitet har å si for kaffen man får servert.
Dyktige og kunnskapsrike baristaer skaper forståelse for hvorfor det lønner seg å satse på kaffe laget på bønner av beste kvalitet. Det har vært med på å gjøre Oslo til en av verdens beste kaffebyer.

Kaffe i seg selv er derfor en viktig kulturbærer. Samtidig hører denne fantastiske drikken også med i møtet med andre mennesker, og med det de opplevelser vi har i fellesskap knyttet til våre verdier og vår identitet. Derfor er de sosiale rammene rundt det å nyte en kopp kaffe også en del av vår kulturarv.